perjantai 25. lokakuuta 2013

Blogi on hyvä apuväline opettajalle ja oppijalle

Blogeja käytetään koulumaailmassa paljon. Annen vanha listaus blogien hyötyjä opetuksessa:
  • ammattilaisena kasvamisen väline, itsereflektion paikka, oppimispäiväkirja     
  • työpäiväkirja, suunnittelun ja ajatusten järjestämisen väline
  • usean osallistujan työtila, ajatusten kehittelemisen ja ideoitten jakamisen paikka     
  • varaventtiili, tuntojen tulkki    
  • keino luoda omaa verkkoyhteisöä, tavoittaa kollegoita ja hengenheimolaisia
  • ohjauksen väline 
  • tiedottamiskanava
  • hyvän aineiston varasto, linkkiliiteri, verkkoaarteiden kokoelma
  • opetuksen toteuttamisen väline (oppituntitehtävä, projektitehtävä, tutkimustehtävä, keskustelutehtävä, koko kurssin tapahtumapaikka)
  • väline, jolla opiskelijat tuottavat kurssityönsä
  • paikka koulujen väliselle yhteistyölle (myös yli maarajojen)

Blogi verrattuna wikiin? Tiiviisti voisi sanoa, että blogin tärkeimpiä puolia ovat:
  • reflektointi     
  • usein henkilökohtainen     
  • nopea julkaisu     
  • hetkessä kiinni    
  • kommentointiketju näkyy selkeästi
Wikin keskeisiä ominaisuuksia taas ovat:
  • pienestä siemenestä kasvava
  • prosessikirjoittaminen
  • tiedon rakentaminen
  • version hallinta / historia
  • kommentointi ei aina kovin joustavaa
Wikiä ei voi kirjoittaa reaaliaikaisesti yhtä aikaa samasta kohdasta. Sellaiseen työskentelyyn sopivat paremmin jaetut dokumentit (kuten Googlen ja Sky Driven dokumentit) tai Etherpad (ks. ohje). Wikityöskentelyssä on tärkeää sopia työtavasta. Opiskelijoille tai ryhmille voi jakaa vastuualueet ja vaikka omat sivut, joita editoivat. Näin toimi esimerkkinä käytetty Kompo-wiki.

Molempiin voi upottaa sisältöä, esimerkiksi videoita, diaesityksiä tai kuvia. Molemmat toimivat myös mobiililaitteilla, mutta toimivuutta kannattaa testata ennen opiskelijoille esittelyä.

Bloggaaminen sujuu vaikka junassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti